FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 01.03.2019

    Coen Modderman

    Remkes en de rechtsstaat #9: van de Grondwet afwijkende verdragen

    De Staatscommissie heeft ook voorgesteld om artikel 91 lid 3 Grondwet ruimer uit te leggen. Die bepaling gaat over de goedkeuring van verdragen die afwijken van de Grondwet. Hoe wordt die bepaling nu uitgelegd? Waarom is dat problematisch? En wat valt er tegen te doen?... lees verder
  • 27.02.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Raad voor de rechtspraak

    De Raad voor de rechtspraak is een belangrijk college in Nederland. Wat maakt deze Raad zo belangrijk dat zijn positie in de Grondwet verankerd zou moeten worden? ... lees verder
  • 12.10.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Europese Unie

    Het Nederlandse staatsbestel kenmerkt zich onder andere door zijn inbedding in de Europese rechtsorde, maar de politiek wijst het idee om de vervlechting van de Nederlandse en de Europese rechtsorde in onze Grondwet vast te leggen af. Daarentegen vindt Ernst Hirsch Ballin de verankering van de Europese Unie in onze Grondwet wél een goed idee... lees verder
  • 16.07.2018

    Coen Modderman

    Geheime verdragen en het parlement

    Nederland kan heimelijk worden gebonden aan internationale verdragen zonder dat het parlement daarvan weet. Volgens de Grondwet moet het parlement verdragen echter eerst goedkeuren. Hoe dat precies zit? Dat vertelt Coen Modderman naar aanleiding van een recent voorbeeld.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
  • 01.03.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Sociale cohesie

    In een democratische rechtsstaat die zich ook sociale grondrechten aantrekt, zal de overheid moeten investeren in sociale cohesie, waardoor mensen die in onze samenleving met de beste wil niet aan het werk kunnen komen of het werk niet aankunnen, niet afgewezen of verlaten maar beschermd en geholpen worden.... lees verder
  • 25.01.2018

    Adnan Karic

    Actief kiesrecht: toegankelijk voor iedereen?

    Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en tegen de achtergrond van de  uitvoering van het VN-Gehandicaptenverdrag besteedt Adnan Karic aandacht aan de bijstandverlening in stemlokalen aan kiesgerechtigden die een lichamelijke en/of geestelijke beperking hebben... lees verder
  • 11.09.2017

    Reijer Passchier

    Het Japanse pacifisme en defensiebeleid: informele constitutionele verandering

    De Japanse Grondwet verbiedt dat land om er een land-, zee- of luchtmacht op na te houden. Toch beschikt Japan over een van de vijf grootste defensiemachten in de wereld. Hoe is dit grote verschil tussen het constitutionele kader en de politieke werkelijkheid te verklaren? Reijer Passchier onderzoekt processen van informele constitutionele verandering.... lees verder
  • 03.03.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    De kiesdrempel als drempel voor een (on)bestuurbaar Nederland?

    Rosanne Franken zag op Facebook een live-poll van het CDA voorbijkomen over het verhogen van de kiesdrempel. De veelheid aan kleine politieke partijen zou Nederland onbestuurbaar maken en een hogere kiesdrempel zou dit probleem tegengaan: een stelling die in dit opiniestuk aan een zorgvuldige en kritische analyse wordt onderworpen... lees verder
  • 16.01.2017

    Michiel Bot

    Grondwettelijke voornemens #6: demonstreren voor democratie

    In het afgelopen jaar zijn veel demonstraties verboden en demonstranten gearresteerd. Michiel Bot stelt dat deze beperkingen van het betogingsrecht zich verzetten tegen artikel 9 van onze Grondwet en roept op tot meer demonstraties in naam van de democratie... lees verder
  • 31.08.2016

    Ernst Hirsch Ballin

    Eenieder verbinden

    Er staat ons een interessante discussie in de Eerste Kamer te wachten, nu de Tweede Kamer in juli een initiatiefvoorstel heeft aangenomen inzake eenieder verbindende verdragsbepalingen. Ernst Hirsch Ballin bespreekt het wetsvoorstel en trapt de discussie af.... lees verder
  • 12.06.2016

    Eva van Vugt

    De vrijheid van meningsuiting en hate speech: een rechtsvergelijking met de VS

    De vrijheid van meningsuiting is een groot goed in een democratische samenleving maar kan onder bepaalde voorwaarden ingeperkt worden. Haatuitingen genieten bijvoorbeeld in veel westerse democratieën geen (volledige) bescherming. De VS vormt een uitzondering in dit opzicht ... lees verder
  • 25.04.2016

    Jerfi Uzman, Geerten Boogaard en Wim Voermans

    Rechter is geen toegangskaartje tot studio's van Hilversum

    Het Forum voor Democratie en Thierry Baudet weten best dat hun beroep op de rechter inzake het Associatieverdrag met Oekraïne volstrekt kansloos is. Zij doen dit alleen vanwege de goedkope publiciteit en zendtijd, aldus Jerfi Uzman, Geerten Boogaard en Wim Voermans. ... lees verder
  • 22.04.2016

    Hanke Bruins Slot

    De participatiemaatschappij: een politieke blindganger

    Waar zou Rutte aan gedacht hebben toen hij het woord participatiemaatschappij in de Troonrede liet zetten? Lege overheidskantoren, lege verpleeghuizen, lege politiebureau's? Het blijft gissen. Tweede Kamerlid Hanke Bruins Slot (CDA) schreef er een column over.... lees verder
  • 18.11.2015

    Jos Vink

    Vol verwachting klopt ons hart

    Het presidium van de Tweede Kamer heeft besloten tot het instellen van een speciale onderzoekscommissie om zo te achterhalen wie de staatsgeheime documenten van de "commissie-stiekem" heeft gelekt. Wat kunnen we verwachten?... lees verder
  • 23.09.2015

    Kees van der Staaij

    Eerlijke constitutionele spelregels

    Kees van der Staaij verdedigt zijn aangenomen wetvoorstel, dat de Grondwet zo wijzigt, dat voor goedkeuring van Europese verdragen voortaan een tweederde meerderheid in het parlement vereist is.... lees verder
  • 09.09.2015

    Joost Taverne

    Rechters, vertrouw ons toch!

    Volgens  Tweede Kamerlid Joost Taverne is de Grondwet wél veilig bij de Tweede Kamer.... lees verder
  • 08.09.2015

    Marc de Werd

    Pleidooi voor Grondwetstoetsing

    De Tweede Kamer houdt vast aan een verbod om wetten te toetsen aan de Nederlandse grondrechten. Dat maakt ons te afhankelijk van Europees recht, betoogt rechter Marc de Werd. ... lees verder
  • 01.09.2014

    Michelle Brugmans

    2 reacties

    De herzieningsprocedure van de Nederlandse Grondwet herzien

    Student rechtsgeleerdheid Michelle Brugmans schrijft over de herzieningsprocedure van de Nederlandse Grondwet. Veel te tijdrovend en rigide stelt zij. Tijd om de herzieningsprocedure te herzien!... lees verder
  • 25.07.2014

    Sietske Delen

    Tegenprestaties voor bijstandsuitkeringen?

    Student Sietske Delen maakt een kritische analyse van de discussie rondom de invoering van tegenprestaties voor bijstandsuitkeringen en komt met een herformulering van de kern daarvan. ... lees verder
  • 23.07.2014

    Hendrik Bastiaans

    1 reactie

    Toetsing aan verdragen door rechters of politici?

    Student Hendrik Bastiaans plaatst enkele kritische kanttekeningen bij het voorstel van Tweede kamerlid Taverne om rechterlijke toetsing aan verdragen te beperken.... lees verder
  • 12.03.2014

    Frits Bakker en Kees Sterk

    1 reactie

    Laat rechters de grondrechten van burgers beschermen

    Wie beschermt burgerrechten het beste? Politici of rechters? Frits Bakker en Kees Sterk zeggen: rechters. Onze Grondwet is jarig. Tijd voor een cadeau. ... lees verder
  • 09.12.2013

    Hans Van Meerten en Pascal Borsjé

    Wetsvoorstel van Taverne is een papieren tijger

    In dit artikel wordt betoogd dat het wetsvoorstel van Tweede Kamerlid Joost Taverne, om door een wijziging van de grondwet de rechterlijke toetsing aan internationale verdragen sterk te beperken ineffectief is.... lees verder
  • 03.12.2013

    Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema

    1 reactie

    Wie laat zich nou de wet voorschrijven?

    In Nederland is niet het parlement heer en meester over wetten, maar de rechter. Die slaat internationale verdragen hoger aan dan nationale besluiten. Dat is niet democratisch, vinden Thierry Baudet en Bastiaan Rijpkema. ... lees verder
  • 17.09.2013

    Mirik van Rijn

    (Noodzakelijke) uitholling van het nationale budgetrecht?

    Met een schuin oog op prinsjesdag vergelijkt Mirik van Rijn het budgetrecht in Nederland en Duitsland. De Duitse focus op verkrijging van democratische legitimiteit via het nationale parlement is ouderwets, zo stelt hij.... lees verder
Pagina 1 van 2

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties