FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 27.02.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Raad voor de rechtspraak

    De Raad voor de rechtspraak is een belangrijk college in Nederland. Wat maakt deze Raad zo belangrijk dat zijn positie in de Grondwet verankerd zou moeten worden? ... lees verder
  • 14.01.2019

    Philip Eijlander & Rosanne Franken

    Remkes en de Rechtsstaat #3: een terugzendrecht voor de Eerste Kamer?

    Waar men ooit vreesde (of hoopte) dat een Staatscommissie parlementair stelsel zou resulteren in de afschaffing van de Eerste Kamer, laten Remkes c.s. dit instituut in leven. Wel stellen zij voor om de Eerste Kamer meer tanden te geven. Philip Eijlander en Rosanne Franken bespreken de suggestie van een terugzendrecht.... lees verder
  • 05.01.2019

    Eva van Vugt

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #2: een vetorecht voor het volk

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Eva van Vugt bespreekt in deze reeks het voorstel om een correctief bindend referendum in te voeren.... lees verder
  • 28.12.2018

    Maurice Adams

    Remkes en de Rechtsstaat #1: wat de Staatscommissie (niet) van België had kunnen leren

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Deze zullen in een reeks bijdragen op dit forum nader geanalyseerd worden. Maurice Adams trapt af met een blik op België, waar het kabinet vorige week is gevallen.... lees verder
  • 18.10.2018

    Ernee Krijnen

    Honderd jaar algemeen kiesrecht: de rol van de wetgever

    Ernee Krijnen toont aan de hand van de ontwikkeling van het kiesrecht in de negentiende en begin twintigste eeuw aan dat de wetgever veel invloed uitoefent op de vorm en inhoud van ons constitutionele stelsel. ... lees verder
  • 12.06.2018

    Toni van Gennip

    Naar een ‘Überstimmungsrecht’ voor de Tweede Kamer?

    Toni van Gennip doet een suggestie aan de Staatscommissie parlementair stelsel om de rolverdeling tussen de Tweede en Eerste Kamer te verbeteren en daarmee het tweekamerstelsel toekomstbestendig te maken. Hij laat zich daarbij inspireren door het Duitse 'Überstimmungsrecht'... lees verder
  • 25.03.2018

    Koen Sijtsema

    Alternatieve vormen van vertegenwoordiging?

    Koen Sijtsema biedt creatieve oplossingen om stemmen, uitgebracht op partijen die uiteindelijk te weinig stemmen halen om een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen, niet verloren te laten gaan. Zeker wanneer besloten zou worden tot invoering van een kiesdrempel, winnen deze alternatieve vormen van vertegenwoordiging aan belang... lees verder
  • 22.02.2018

    Suzanne Poppelaars

    Het nationale budgetrecht en Europese integratie

    Suzanne Poppelaars legt op begrijpelijke wijze uit wat de juridische consequenties zijn van de Europese integratie voor het nationale budgetrecht (het recht van het parlement om de begroting bij wet vast te stellen).... lees verder
  • 03.04.2017

    Martijn Groenleer

    Brexit, Trump en Tweede Kamer verkiezingen: overeenkomsten en verschillen

    Martijn Groenleer ontwaart een patroon in de uitslagen van het Brexit referendum, van de Amerikaanse presidentsverkiezingen en van de Nederlandse Tweede Kamer verkiezingen van afgelopen maand. Zowel de grote geografische verschillen als de complexe onderliggende dynamiek van de uitslagen komen sterk overeen... lees verder
  • 09.03.2017

    Gert-Jan Leenknegt

    1 reactie

    Het waarschijnlijke lot van de hopelijk goede ideeën van de Staatscommissie

    Hoewel de Staatscommissie parlementair stelsel nog maar net is ingesteld, voorspelt Gert-Jan Leenknegt alvast wat er naar alle waarschijnlijkheid met het rapport van die Staatscommissie zal gebeuren... lees verder
  • 03.03.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    De kiesdrempel als drempel voor een (on)bestuurbaar Nederland?

    Rosanne Franken zag op Facebook een live-poll van het CDA voorbijkomen over het verhogen van de kiesdrempel. De veelheid aan kleine politieke partijen zou Nederland onbestuurbaar maken en een hogere kiesdrempel zou dit probleem tegengaan: een stelling die in dit opiniestuk aan een zorgvuldige en kritische analyse wordt onderworpen... lees verder
  • 05.01.2017

    Eva van Vugt

    Grondwettelijke voornemens #2: het raadgevend referendum

    2016 was het jaar van de referenda. Ook in Nederland was het raak: op 6 april vond het Oekraïnereferendum plaats - het eerste raadgevende referendum dat ooit in Nederland werd georganiseerd. Wat voor grondwettelijke aspecten kleven er nu aan zo’n raadgevend referendum? En wat leert het Oekraïnereferendum ons voor de toekomst?... lees verder
  • 06.10.2016

    Gerdi Verbeet

    2 reacties

    Democratie is geen afhaalchinees

    Gerdi Verbeet bepleit een actievere rol voor de burger in haar reactie op de stellingen van Maurice Adams over politieke representatie en het algemeen belang na 100 jaar algemeen kiesrecht ... lees verder
  • 26.04.2016

    Ernst Hirsch Ballin

    Labaratoria van de 21e eeuw

    Ze zijn lid van verschillende politieke partijen, de burgemeesters van onze grote steden. Hun gemeenten zijn divers en op verschillende manieren dynamisch. Er zijn spanningen en spannende initiatieven. Maar de boodschap van de burgemeester is unisono dat de mensen in hun stad het samen moeten maken.... lees verder
  • 31.03.2016

    Hans Goslinga

    Referendum wordt Russische roulette

    Nederland kent geen referendumtraditie en dat wreekt zich. Als je straks bij het referendum over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne een ja-stem uitbrengt, loop je het risico het 'nee' aan een overwinning te helpen. Kan het nog gekker? Misschien wel, maar dit is al gek genoeg en maakt van het referendum op 6 april een Russische roulette.  ... lees verder
  • 22.02.2016

    Ernst Hirsch Ballin

    Opdracht aan bestuurders

    Bestuurders beginnen haast elk gesprek met begrip voor de zorgen over de komst van grotere aantallen asielzoekers. Begrip tonen zonder daar naar te handelen, leidt echter tot steeds meer ongenoegen. Ernst Hirsch Ballin legt uit hoe bestuurders kunnen voorkomen dat zij met het uiten van begrip onbegrip oproepen.... lees verder
  • 21.10.2015

    Robin de Zeeuw

    3 reacties

    Een gemengd kiesstelsel: democratie 2.0?

    Robin de Zeeuw bespreekt het voorstel van een gemengd kiessstelsel, als mogelijkheid om de band in Nederland tussen de kiezers en de gekozene te versterken.... lees verder
  • 01.06.2015

    Jan-Wieger Eikema

    De Raad van State als vervanger van de Eerste Kamer

    Bestaat er nog wel 'een grond of een doel' voor het bestaan van een senaat binnen de Nederlandse politiek? Jan-Wieger Eikema bespreekt de mogelijkheid om de Eerste Kamer af te schaffen en in plaats daarvan de Raad van State in te stellen als een soort 'constitutioneel hof'.... lees verder
  • 18.03.2015

    Jurriën Hamer

    1 reactie

    Eerste Kamer als hoeder van de grondrechten

    in de aanloop naar de verkiezingen is flinke kritiek geleverd op de Eerste Kamer. Kortgezegd lijkt de Senaat steeds meer op de Tweede Kamer en moet het instituut weg of tenminste ingrijpend hervormd worden. Deze kritiek gaat voorbij aan een centrale taak van de Eerste Kamer: het waarborgen van grondrechten.... lees verder
  • 27.01.2015

    Han Warmelink

    Bos moet hand eens in eigen boezem steken

    Reactie van Han Warmelink op de column van Wouter Bos (Volkskrant 22-01-2015) waarin Bos stelt dat de Eerste Kamer geen scgeen voorstellen van wet schijnt te mogen verwerpen, omdat dat dat zeer ondemocratisch zou zijn.... lees verder
  • 17.09.2014

    Lode Vereeck

    De glorierijke toekomst van de senaat

    De Belgische senaat heeft onlangs een nieuwe vorm gekregen. De Belgische senator professor Lode Vereeck bespreekt de toekomst van dit orgaan. Ongeacht de precieze staatkundige toekomst van België, de senaat zal onverminderd van belang blijven.... lees verder
  • 24.06.2014

    Gert-Jan Leenknegt

    3 reacties

    Legaliseer (sommige) zetelrovers!

    Mogen Tweede Kamerleden die hun fractie verlaten hun zetel behouden? Volgens Gert-Jan Leenknegt wel, mits zij voldoende stemmen behaalden. ... lees verder
  • 18.04.2014

    Julien van Ostaaijen en Linze Schaap

    2 reacties

    Omgaan met het ‘old boys’ network’

    Grondwettelijke regels om tegenmacht te waarborgen is soms niet genoeg. De politiek moet ook zich zelf normen stellen.... lees verder
  • 11.10.2013

    Karsten Meijer

    1 reactie

    De Eerste Kamer als breekijzer voor de democratie

    Karsten Meijer reageert op de stelling dat de huidige onderhandelingen tussen de regering en oppositiepartijen "constitutioneel spelbederf" zijn. In een vitale en effectieve democratie is tegenwicht voor de regering juist noodzakelijk!... lees verder
  • 19.09.2013

    Willem Witteveen

    De drie gezichten van de Troonrede

    Wat is de waarde van de troonrede? Aan de hand van de klassieke retorica laat professor Witteveen zien waarom dit ritueel moet voorafgaan aan de politieke strijd.... lees verder
Pagina 1 van 2

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties