FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 18.02.2021

    Tom Barkhuysen & Michiel van Emmerik

    Verkiezingsblog #8: Doorwerking mensenrechtenverdragen en verkiezingsprogramma’s

    Tom Barkhuysen en Michiel van Emmerik werpen een blik op de standpunten van politieke partijen ten aanzien van de de vraag hoe internationale mensenrechtenverdragen dienen door te werken in de Nederlandse rechtsorde ... lees verder
  • 15.02.2021

    Mirjam van Schaik

    Verkiezingsblog #7: Van bijzonder onderwijs tot gezichtssluiers. Religie in de verkiezingsprogramma’s.

    Uit de opgestelde partijprogramma’s voor de Tweede Kamerverkiezingen blijkt dat partijen het thema godsdienst- en levensovertuigingsvrijheid niet onbesproken laten. Mirjam van Schaik onderzoekt de belangrijkste standpunten van de partijen met betrekking tot dit onderwerp ... lees verder
  • 01.12.2020

    Jan Willem Sap

    Artikel 23 Grondwet en de opvoeding van schoolbestuurders

    Volgens Asscher (PvdA) moet artikel 23 Grondwet op de schop, omdat sommige scholen van ouders vragen om homoseksualiteit af te wijzen. Deze discriminerende praktijk moet sterk worden afgekeurd. Het is echter de vraag of het daarvoor noodzakelijk is de vrijheid van onderwijs aan banden te leggen.... lees verder
  • 08.01.2020

    Maarten Stremler

    Urgenda-arrest is voorbeeld van nieuw constitutionalisme

    Veel staatsrechtjuristen zijn kritisch op het arrest van de Hoge Raad in de Urgenda-zaak, omdat het arrest zou wrikken met het beginsel van de scheiding der machten. Maarten Stremler betoogt daarentegen dat het arrest ook kan worden gezien als een voorbeeld van een nieuw constitutionalisme, waarin de machtenscheiding een andere betekenis heeft gekregen.... lees verder
  • 23.05.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: kinderrechten

    Ernst Hirsch Ballin sluit zijn reeks columns over onderwerpen die niet in de Grondwet geregeld zijn af met het onderwerp kinderrechten. ... lees verder
  • 15.05.2019

    Stefan Philipsen

    De vrijheid van onderwijs is het probleem niet

    Het bericht dat leerlingen van het Haga Lyceum, een islamitische school, geïndoctrineerd zouden worden met anti-democratisch gedachtegoed was de afgelopen tijd reden voor een aantal politici om de vrijheid van onderwijs ter discussie te stellen. Volgens Stefan Philipsen verschuilen deze politici zich vooral achter dit grondrecht om slecht wetgevingsbeleid te verhullen.... lees verder
  • 13.02.2019

    Caia Vlieks & Paul Zoontjens

    Remkes en de Rechtsstaat #7: Democratisch burgerschap en onderwijs

    "Goed democratisch burgerschap is een fundament van een vitale democratie", aldus de Staatscommissie parlementair stelsel. Maar wat houdt dat precies in, waarom is het zo belangrijk, en hoe kan  burgerschapsvorming gestalte krijgen in het onderwijs?... lees verder
  • 07.02.2019

    Gert-Jan Leenknegt

    Remkes en de Rechtsstaat #6: De gekozen prem… eh, formateur?

    De Staatscommissie parlementair stelt een gekozen formateur voor om kiezers directe invloed te geven op de kabinetsformatie. In de huidige praktijk wordt de formateur na de formatie minister-president. Stelt de Staatscommissie dus eigenlijk de rechtstreekse verkiezing van de minister-president voor, of niet? ... lees verder
  • 05.01.2019

    Eva van Vugt

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #2: een vetorecht voor het volk

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Eva van Vugt bespreekt in deze reeks het voorstel om een correctief bindend referendum in te voeren.... lees verder
  • 28.12.2018

    Maurice Adams

    Remkes en de Rechtsstaat #1: wat de Staatscommissie (niet) van België had kunnen leren

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Deze zullen in een reeks bijdragen op dit forum nader geanalyseerd worden. Maurice Adams trapt af met een blik op België, waar het kabinet vorige week is gevallen.... lees verder
  • 12.10.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Europese Unie

    Het Nederlandse staatsbestel kenmerkt zich onder andere door zijn inbedding in de Europese rechtsorde, maar de politiek wijst het idee om de vervlechting van de Nederlandse en de Europese rechtsorde in onze Grondwet vast te leggen af. Daarentegen vindt Ernst Hirsch Ballin de verankering van de Europese Unie in onze Grondwet wél een goed idee... lees verder
  • 25.03.2018

    Koen Sijtsema

    Alternatieve vormen van vertegenwoordiging?

    Koen Sijtsema biedt creatieve oplossingen om stemmen, uitgebracht op partijen die uiteindelijk te weinig stemmen halen om een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen, niet verloren te laten gaan. Zeker wanneer besloten zou worden tot invoering van een kiesdrempel, winnen deze alternatieve vormen van vertegenwoordiging aan belang... lees verder
  • 13.02.2018

    Bart van der Sloot

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Dit blog bewijst dat de vraag wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming betekent voor de bescherming van persoonsgegevens ook bondig beantwoord kan worden. Belangrijk, aangezien burgers zich vaak niet bewust zijn van hun rechten en niet weten wat er met hun gegevens gebeurt.... lees verder
  • 11.12.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #8: De gekozen burgemeester

    Rosanne Franken las in het regeerakkoord over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester. Het idee daarachter is dat een burgemeester in de toekomst kan worden gekozen in plaats van benoemd. Rosanne betoogt dat deconstitutionalisering geen slecht idee, maar tegen de gekozen burgemeester heeft zij een aantal democratische en rechtsstatelijke bezwaren..... lees verder
  • 05.12.2017

    Maurice Adams

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #7: de Grondwet in het regeerakkoord - Drie aandachtspunten

    Maurice Adams constateert dat Grondwet en rechtsstaat in het regeerakkoord worden ingezet ter bevordering van nationale trots, als iets dat hoort bij Nederland en het Nederlanderschap. Maurice Adams waarschuwt echter dat Grondwet en rechtsstaat niet moeten worden opgevat als een symbool voor uniformiteit, maar voor pluriformiteit: gedeeld burgerschap in verscheidenheid... lees verder
  • 09.11.2017

    Eva van Vugt

    4 reacties

    Rechtsstatelijke Reacties op het Regeerakkoord #5: Intrekking van de Wet raadgevend referendum

    In het regeerakkoord neemt het nieuwe kabinet zich voor de Wet raadgevend referendum in te trekken. Wat is hiervoor de reden? En kan er over de intrekking van die Wet raadgevend referendum eigenlijk een referendum worden gehouden?... lees verder
  • 03.11.2017

    Ilona Bierkens

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #4: passend onderwijs als aanhoudende zorg der regering

    Scholen hebben een zorgplicht om leerlingen passend onderwijs te bieden, maar wat nu als besluitvorming hieromtrent stagneert? Ilona Bierkens bespreekt het voornemen in het regeerakkoord voor een wettelijk verplichte doorzettingsmacht ... lees verder
  • 11.09.2017

    Reijer Passchier

    Het Japanse pacifisme en defensiebeleid: informele constitutionele verandering

    De Japanse Grondwet verbiedt dat land om er een land-, zee- of luchtmacht op na te houden. Toch beschikt Japan over een van de vijf grootste defensiemachten in de wereld. Hoe is dit grote verschil tussen het constitutionele kader en de politieke werkelijkheid te verklaren? Reijer Passchier onderzoekt processen van informele constitutionele verandering.... lees verder
  • 19.07.2017

    Lotte Houwing

    Artikel 13 Grondwet en de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten

    Lotte Houwing van PILP bespreekt de tegenstrijdigheid tussen de modernisering van artikel 13 Gw (bescherming vertrouwelijke communicatie) en de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, waarmee deze diensten vergaande bevoegdheden krijgen die ernstig kunnen ingrijpen op het privéleven.... lees verder
  • 02.06.2017

    Eva van Vugt

    Initiatiefnemers bindend referendum trekken zich terug: Grondwet geschonden?

    De Tweede Kamerleden van PvdA, GroenLinks en D66 gaan het voorstel tot invoering van het bindend referendum niet meer verdedigen, terwijl het initiatief daartoe juist bij deze fracties was ontstaan. In strijd met de Grondwet, volgens Kamerlid Van Raak (SP). Maar is dat wel zo?... lees verder
  • 01.05.2017

    Islam Siraji

    Europees Hof van Justitie schiet algemene bewaarplicht af

    Islam Siraji bespreekt de prejudiciële uitspraak van het Europees Hof van Justitie, waarin het Hof zich uitspreekt over nationale regelingen die voorzien in een algemene bewaarplicht van telecomgegevens met het oog op de opsporing van strafbare feiten: een gevoelige privacykwestie in tijden van dreigend terrorisme.... lees verder
  • 09.03.2017

    Gert-Jan Leenknegt

    1 reactie

    Het waarschijnlijke lot van de hopelijk goede ideeën van de Staatscommissie

    Hoewel de Staatscommissie parlementair stelsel nog maar net is ingesteld, voorspelt Gert-Jan Leenknegt alvast wat er naar alle waarschijnlijkheid met het rapport van die Staatscommissie zal gebeuren... lees verder
  • 03.03.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    De kiesdrempel als drempel voor een (on)bestuurbaar Nederland?

    Rosanne Franken zag op Facebook een live-poll van het CDA voorbijkomen over het verhogen van de kiesdrempel. De veelheid aan kleine politieke partijen zou Nederland onbestuurbaar maken en een hogere kiesdrempel zou dit probleem tegengaan: een stelling die in dit opiniestuk aan een zorgvuldige en kritische analyse wordt onderworpen... lees verder
  • 13.01.2017

    Maurice Adams

    Grondwettelijke voornemens #5: een minister van Democratische Vitalisering

    Maurice Adams zendt een brief aan de Koning waarin hij de spoedige indiensttreding van een minister van Democratische Vitalisering bepleit. ... lees verder
  • 11.01.2017

    Reijer Passchier

    Grondwettelijke voornemens #4: de (on)begrensde macht van President Trump

    Reijer Passchier stelt dat de rigiditeit van de Amerikaanse Grondwet, die tegen machtsmisbruik onder invloed van de waan van de dag zou moeten beschermen, er juist toe leidt dat de machtsuitbreiding van de Amerikaanse president als Commander in Chief aan onvoldoende checks & balances wordt onderworpen... lees verder
Pagina 1 van 2

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties