FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 08.01.2021

    Leonard Besselink

    Hoogste rechter, hoogste onrecht: over de rechter en de wet in de Toeslagenaffaire

    Het drama van de Toeslagenaffaire is omvangrijk en kan niet zonder gevolgen blijven voor politici. Leonard Besselink constateert echter dat ook de rechtspraak jammerlijk gefaald heeft. De hoogste bestuursrechter heeft de wet namelijk niet toegepast zoals deze luidde en bedoeld was.... lees verder
  • 20.11.2020

    Pieter Ippel

    De bewust geschapen afstand tot de rechtsstaat

    'Beginnend Blogger' Pieter Ippel spreekt zich uit over de reorganisatie van de rechtspraak in Nederland, waardoor volgens hem de feitelijke afstand tot recht en rechtsstaat drastisch is toegenomen.... lees verder
  • 12.11.2020

    Rick Bronsema

    Groninger mijnbouwschade: liever slagvaardig dan wettelijk verankerd

    In een rechtsstaat moet elk overheidsoptreden berusten op een algemene wet om machtsmisbruik te voorkomen. De overheid wikkelde de mijnbouwschade in Groningen tot voor kort echter af via een tijdelijke commissie, wier bevoegdheid om schadebesluiten te nemen niet verankerd was in een algemene wet. Hoe problematisch is dat?... lees verder
  • 15.10.2020

    Nathalie Schnabl

    Het recht op een eerlijk proces in een democratische rechtsstaat

    Na de Tweede Kamerverkiezingen in maart zullen twee voorstellen tot verandering van de Grondwet in tweede lezing worden behandeld: het recht op een eerlijk proces en een algemene grondwetsbepaling. Nathalie Schnabl bespreekt beide voorstellen in samenhang... lees verder
  • 15.09.2020

    Göran Sluiter

    Vrijspraak Wilders voor aanzetten tot haat en/of discriminatie wekt verbazing

    Op 4 september jl. sprak het Hof Den Haag Geert Wilders vrij van het aanzetten tot haat en/of discriminatie. Göran Sluiter, die de Marokkaanse slachtoffers en benadeelde partijen in de strafzaak tegen Wilders vertegenwoordigt, is om meerdere redenen kritisch op deze vrijspraak ... lees verder
  • 28.08.2020

    Leonard Besselink

    Mondkapjesplicht, subjectief staatsnoodrecht en een trage Tweede Kamer

    Het is meer dan zes maanden geleden dat bij noodverordeningen maatregelen werden afgekondigd ter beperking van de verspreiding van ‘het corona-virus’. Veel van deze maatregelen beperken de grondrechten van burgers. Kan een beroep op subjectief staatsnoodrecht deze maatregelen rechtvaardigen?... lees verder
  • 13.08.2020

    Ingrid Leijten

    Casus mondkapjesplicht: Is onze beperkingssystematiek nog wel grondrechtenproof?

    Wat maakt de huidige discussie over mondkapjes tot een bijzonder boeiende grondrechtencasus, waarin bovendien de tekortkomingen van het Nederlandse systeem van grondrechtenbescherming aan het licht komen?... lees verder
  • 08.01.2020

    Maarten Stremler

    Urgenda-arrest is voorbeeld van nieuw constitutionalisme

    Veel staatsrechtjuristen zijn kritisch op het arrest van de Hoge Raad in de Urgenda-zaak, omdat het arrest zou wrikken met het beginsel van de scheiding der machten. Maarten Stremler betoogt daarentegen dat het arrest ook kan worden gezien als een voorbeeld van een nieuw constitutionalisme, waarin de machtenscheiding een andere betekenis heeft gekregen.... lees verder
  • 01.03.2019

    Coen Modderman

    Remkes en de rechtsstaat #9: van de Grondwet afwijkende verdragen

    De Staatscommissie heeft ook voorgesteld om artikel 91 lid 3 Grondwet ruimer uit te leggen. Die bepaling gaat over de goedkeuring van verdragen die afwijken van de Grondwet. Hoe wordt die bepaling nu uitgelegd? Waarom is dat problematisch? En wat valt er tegen te doen?... lees verder
  • 27.02.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Raad voor de rechtspraak

    De Raad voor de rechtspraak is een belangrijk college in Nederland. Wat maakt deze Raad zo belangrijk dat zijn positie in de Grondwet verankerd zou moeten worden? ... lees verder
  • 18.01.2019

    Tjebbe Geldof

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #4: de noodzaak van een Constitutioneel Hof

    Waar het voorstel van voormalig Kamerlid Halsema om de rechter wetten te laten toetsen aan de Grondwet  onlangs vervallen verklaard werd, stelt de Staatscommissie nu een heus Constitutioneel Hof voor. Wat moeten we daarvan vinden, volgens Tjebbe Geldof?... lees verder
  • 14.01.2019

    Philip Eijlander & Rosanne Franken

    Remkes en de Rechtsstaat #3: een terugzendrecht voor de Eerste Kamer?

    Waar men ooit vreesde (of hoopte) dat een Staatscommissie parlementair stelsel zou resulteren in de afschaffing van de Eerste Kamer, laten Remkes c.s. dit instituut in leven. Wel stellen zij voor om de Eerste Kamer meer tanden te geven. Philip Eijlander en Rosanne Franken bespreken de suggestie van een terugzendrecht.... lees verder
  • 05.01.2019

    Eva van Vugt

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #2: een vetorecht voor het volk

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Eva van Vugt bespreekt in deze reeks het voorstel om een correctief bindend referendum in te voeren.... lees verder
  • 16.07.2018

    Coen Modderman

    Geheime verdragen en het parlement

    Nederland kan heimelijk worden gebonden aan internationale verdragen zonder dat het parlement daarvan weet. Volgens de Grondwet moet het parlement verdragen echter eerst goedkeuren. Hoe dat precies zit? Dat vertelt Coen Modderman naar aanleiding van een recent voorbeeld.... lees verder
  • 09.07.2018

    Anne Meuwese

    Responsief bestuursrecht: meer data, minder klassenjustitie

    Sommige burgers kunnen zich beter redden in contact met de overheid dan anderen. Dit verschil in zelfredzaamheid leidt tot klassenjustitie. Om ervoor te zorgen dat álle burgers zich kunnen redden in relatie tot de overheid, moet volgens Anne Meuwese overgeschakeld worden op datagestuurd maatwerk in het bestuursrecht... lees verder
  • 12.06.2018

    Toni van Gennip

    Naar een ‘Überstimmungsrecht’ voor de Tweede Kamer?

    Toni van Gennip doet een suggestie aan de Staatscommissie parlementair stelsel om de rolverdeling tussen de Tweede en Eerste Kamer te verbeteren en daarmee het tweekamerstelsel toekomstbestendig te maken. Hij laat zich daarbij inspireren door het Duitse 'Überstimmungsrecht'... lees verder
  • 04.06.2018

    Maurice Adams

    Waardenbotsingen in het veiligheidsdomein: ‘kopzorgen’ over moslima’s bij de politie

    Maurice Adams reflecteert op de vraag of de politie haar medewerksters mag verbieden een hoofddoek te dragen. Moeten zulke manifestaties van religie onder het mom van godsdienstvrijheid worden toegestaan in het veiligheidsdomein, of moet te allen tijde de schijn van partijdigheid worden vermeden? Welke grote principes spelen in deze discussie?... lees verder
  • 28.05.2018

    Edwin Alblas & Eva van Vugt

    Urgenda in hoger beroep: procederen voor het klimaat anno 2018

    Vandaag begint het hoger beroep in de Urgenda zaak, waarin de Staat door de rechtbank werd opgedragen om harder op te treden tegen klimaatverandering. De tendens waarbij burgers zich tot de rechter wenden om overheidsoptreden af te dwingen verdient bijzondere aandacht vanuit het perspectief van de democratische rechtsstaat.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
  • 19.03.2018

    Maarten Stremler

    Weerbare democratie

    Maarten Stremler betoogt dat politieke partijen die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de democratische rechtsstaat verboden moeten worden, maar alleen indien daartoe een specifieke, inhoudelijke wettelijke grondslag in het leven wordt geroepen.... lees verder
  • 01.03.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Sociale cohesie

    In een democratische rechtsstaat die zich ook sociale grondrechten aantrekt, zal de overheid moeten investeren in sociale cohesie, waardoor mensen die in onze samenleving met de beste wil niet aan het werk kunnen komen of het werk niet aankunnen, niet afgewezen of verlaten maar beschermd en geholpen worden.... lees verder
  • 22.02.2018

    Suzanne Poppelaars

    Het nationale budgetrecht en Europese integratie

    Suzanne Poppelaars legt op begrijpelijke wijze uit wat de juridische consequenties zijn van de Europese integratie voor het nationale budgetrecht (het recht van het parlement om de begroting bij wet vast te stellen).... lees verder
  • 13.02.2018

    Bart van der Sloot

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Dit blog bewijst dat de vraag wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming betekent voor de bescherming van persoonsgegevens ook bondig beantwoord kan worden. Belangrijk, aangezien burgers zich vaak niet bewust zijn van hun rechten en niet weten wat er met hun gegevens gebeurt.... lees verder
  • 25.01.2018

    Adnan Karic

    Actief kiesrecht: toegankelijk voor iedereen?

    Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en tegen de achtergrond van de  uitvoering van het VN-Gehandicaptenverdrag besteedt Adnan Karic aandacht aan de bijstandverlening in stemlokalen aan kiesgerechtigden die een lichamelijke en/of geestelijke beperking hebben... lees verder
  • 11.12.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #8: De gekozen burgemeester

    Rosanne Franken las in het regeerakkoord over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester. Het idee daarachter is dat een burgemeester in de toekomst kan worden gekozen in plaats van benoemd. Rosanne betoogt dat deconstitutionalisering geen slecht idee, maar tegen de gekozen burgemeester heeft zij een aantal democratische en rechtsstatelijke bezwaren..... lees verder
Pagina 1 van 4

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties