FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 18.01.2019

    Tjebbe Geldof

    Remkes en de Rechtsstaat #4: de noodzaak van een Constitutioneel Hof

    Waar het voorstel van voormalig Kamerlid Halsema om de rechter wetten te laten toetsen aan de Grondwet  onlangs vervallen verklaard werd, stelt de Staatscommissie nu een heus Constitutioneel Hof voor. Wat moeten we daarvan vinden, volgens Tjebbe Geldof?... lees verder
  • 14.01.2019

    Philip Eijlander & Rosanne Franken

    Remkes en de Rechtsstaat #3: een terugzendrecht voor de Eerste Kamer?

    Waar men ooit vreesde (of hoopte) dat een Staatscommissie parlementair stelsel zou resulteren in de afschaffing van de Eerste Kamer, laten Remkes c.s. dit instituut in leven. Wel stellen zij voor om de Eerste Kamer meer tanden te geven. Philip Eijlander en Rosanne Franken bespreken de suggestie van een terugzendrecht.... lees verder
  • 05.01.2019

    Eva van Vugt

    Remkes en de Rechtsstaat #2: een vetorecht voor het volk

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Eva van Vugt bespreekt in deze reeks het voorstel om een correctief bindend referendum in te voeren.... lees verder
  • 16.07.2018

    Coen Modderman

    Geheime verdragen en het parlement

    Nederland kan heimelijk worden gebonden aan internationale verdragen zonder dat het parlement daarvan weet. Volgens de Grondwet moet het parlement verdragen echter eerst goedkeuren. Hoe dat precies zit? Dat vertelt Coen Modderman naar aanleiding van een recent voorbeeld.... lees verder
  • 09.07.2018

    Anne Meuwese

    Responsief bestuursrecht: meer data, minder klassenjustitie

    Sommige burgers kunnen zich beter redden in contact met de overheid dan anderen. Dit verschil in zelfredzaamheid leidt tot klassenjustitie. Om ervoor te zorgen dat álle burgers zich kunnen redden in relatie tot de overheid, moet volgens Anne Meuwese overgeschakeld worden op datagestuurd maatwerk in het bestuursrecht... lees verder
  • 12.06.2018

    Toni van Gennip

    Naar een ‘Überstimmungsrecht’ voor de Tweede Kamer?

    Toni van Gennip doet een suggestie aan de Staatscommissie parlementair stelsel om de rolverdeling tussen de Tweede en Eerste Kamer te verbeteren en daarmee het tweekamerstelsel toekomstbestendig te maken. Hij laat zich daarbij inspireren door het Duitse 'Überstimmungsrecht'... lees verder
  • 04.06.2018

    Maurice Adams

    Waardenbotsingen in het veiligheidsdomein: ‘kopzorgen’ over moslima’s bij de politie

    Maurice Adams reflecteert op de vraag of de politie haar medewerksters mag verbieden een hoofddoek te dragen. Moeten zulke manifestaties van religie onder het mom van godsdienstvrijheid worden toegestaan in het veiligheidsdomein, of moet te allen tijde de schijn van partijdigheid worden vermeden? Welke grote principes spelen in deze discussie?... lees verder
  • 28.05.2018

    Edwin Alblas & Eva van Vugt

    Urgenda in hoger beroep: procederen voor het klimaat anno 2018

    Vandaag begint het hoger beroep in de Urgenda zaak, waarin de Staat door de rechtbank werd opgedragen om harder op te treden tegen klimaatverandering. De tendens waarbij burgers zich tot de rechter wenden om overheidsoptreden af te dwingen verdient bijzondere aandacht vanuit het perspectief van de democratische rechtsstaat.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
  • 19.03.2018

    Maarten Stremler

    Weerbare democratie

    Maarten Stremler betoogt dat politieke partijen die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de democratische rechtsstaat verboden moeten worden, maar alleen indien daartoe een specifieke, inhoudelijke wettelijke grondslag in het leven wordt geroepen.... lees verder
  • 01.03.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Sociale cohesie

    In een democratische rechtsstaat die zich ook sociale grondrechten aantrekt, zal de overheid moeten investeren in sociale cohesie, waardoor mensen die in onze samenleving met de beste wil niet aan het werk kunnen komen of het werk niet aankunnen, niet afgewezen of verlaten maar beschermd en geholpen worden.... lees verder
  • 22.02.2018

    Suzanne Poppelaars

    Het nationale budgetrecht en Europese integratie

    Suzanne Poppelaars legt op begrijpelijke wijze uit wat de juridische consequenties zijn van de Europese integratie voor het nationale budgetrecht (het recht van het parlement om de begroting bij wet vast te stellen).... lees verder
  • 13.02.2018

    Bart van der Sloot

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Dit blog bewijst dat de vraag wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming betekent voor de bescherming van persoonsgegevens ook bondig beantwoord kan worden. Belangrijk, aangezien burgers zich vaak niet bewust zijn van hun rechten en niet weten wat er met hun gegevens gebeurt.... lees verder
  • 25.01.2018

    Adnan Karic

    Actief kiesrecht: toegankelijk voor iedereen?

    Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en tegen de achtergrond van de  uitvoering van het VN-Gehandicaptenverdrag besteedt Adnan Karic aandacht aan de bijstandverlening in stemlokalen aan kiesgerechtigden die een lichamelijke en/of geestelijke beperking hebben... lees verder
  • 11.12.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #8: De gekozen burgemeester

    Rosanne Franken las in het regeerakkoord over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester. Het idee daarachter is dat een burgemeester in de toekomst kan worden gekozen in plaats van benoemd. Rosanne betoogt dat deconstitutionalisering geen slecht idee, maar tegen de gekozen burgemeester heeft zij een aantal democratische en rechtsstatelijke bezwaren..... lees verder
  • 09.11.2017

    Eva van Vugt

    4 reacties

    Rechtsstatelijke Reacties op het Regeerakkoord #5: Intrekking van de Wet raadgevend referendum

    In het regeerakkoord neemt het nieuwe kabinet zich voor de Wet raadgevend referendum in te trekken. Wat is hiervoor de reden? En kan er over de intrekking van die Wet raadgevend referendum eigenlijk een referendum worden gehouden?... lees verder
  • 10.10.2017

    Marijn van der Sluis

    De euro als grondwettelijke munt

    Marijn van der Sluis bespreekt de constitutionalisering van de euro in het Verdrag van Maastricht en vergelijkt die keuze met de manier waarop tegen de constitutionalisering van ons geld in de Nederlandse grondwet werd aangekeken ... lees verder
  • 04.10.2017

    Janneke van Casteren

    Irma als stresstest voor het Koninkrijk der Nederlanden

    De orkaan Irma raasde onlangs over Sint-Maarten met rampzalige gevolgen voor de inwoners van dit land. Janneke van Casteren duidt in dit blog de verantwoordelijkheid die Nederland pleegt te hebben in de wederopbouw van Sint-Maarten vanuit het perspectief van het Koninkrijksrecht... lees verder
  • 11.09.2017

    Reijer Passchier

    Het Japanse pacifisme en defensiebeleid: informele constitutionele verandering

    De Japanse Grondwet verbiedt dat land om er een land-, zee- of luchtmacht op na te houden. Toch beschikt Japan over een van de vijf grootste defensiemachten in de wereld. Hoe is dit grote verschil tussen het constitutionele kader en de politieke werkelijkheid te verklaren? Reijer Passchier onderzoekt processen van informele constitutionele verandering.... lees verder
  • 04.09.2017

    Femke v. Amelsvoort, Frédérique Eijssen, Carolina Posma en Hanna v. Rijn

    Digitaal procederen: een eerlijk proces en verbeterde toegang tot de rechter?

    Sinds 1 september is het verplicht om in civiele zaken digitaal te procederen. Reden voor Nederlandrechtsstaat.nl om de initiatiefnemers van de website www.keiduidelijk.nl vragen te stellen over het digitaal procederen in het licht van het recht op een eerlijk proces en de toegang tot de rechter.... lees verder
  • 19.07.2017

    Lotte Houwing

    Artikel 13 Grondwet en de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten

    Lotte Houwing van PILP bespreekt de tegenstrijdigheid tussen de modernisering van artikel 13 Gw (bescherming vertrouwelijke communicatie) en de nieuwe Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten, waarmee deze diensten vergaande bevoegdheden krijgen die ernstig kunnen ingrijpen op het privéleven.... lees verder
  • 16.06.2017

    Richi Milić

    Het belang van het recht op rechtsbijstand

    Naar aanleiding van de beruchte uitlatingen van Teeven over de 'ware reden' achter bezuinigingen op de rechtsbijstand legt Richi Milić haarfijn uit hoe essentieel het recht op rechtsbijstand is met het oog op een rechtsstatelijk strafproces.... lees verder
  • 02.06.2017

    Eva van Vugt

    Initiatiefnemers bindend referendum trekken zich terug: Grondwet geschonden?

    De Tweede Kamerleden van PvdA, GroenLinks en D66 gaan het voorstel tot invoering van het bindend referendum niet meer verdedigen, terwijl het initiatief daartoe juist bij deze fracties was ontstaan. In strijd met de Grondwet, volgens Kamerlid Van Raak (SP). Maar is dat wel zo?... lees verder
  • 01.05.2017

    Islam Siraji

    Europees Hof van Justitie schiet algemene bewaarplicht af

    Islam Siraji bespreekt de prejudiciële uitspraak van het Europees Hof van Justitie, waarin het Hof zich uitspreekt over nationale regelingen die voorzien in een algemene bewaarplicht van telecomgegevens met het oog op de opsporing van strafbare feiten: een gevoelige privacykwestie in tijden van dreigend terrorisme.... lees verder
  • 09.03.2017

    Gert-Jan Leenknegt

    1 reactie

    Het waarschijnlijke lot van de hopelijk goede ideeën van de Staatscommissie

    Hoewel de Staatscommissie parlementair stelsel nog maar net is ingesteld, voorspelt Gert-Jan Leenknegt alvast wat er naar alle waarschijnlijkheid met het rapport van die Staatscommissie zal gebeuren... lees verder
Pagina 1 van 4

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties