FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 25.11.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de vertrouwensregel

    Vertrouwen is een essentiële voorwaarde voor de uitoefening van publiek gezag. Zonder het vertrouwen van de Tweede Kamer kan een kabinet niet optreden. Deze vertrouwensregel is ongeschreven: Ernst Hirsch Ballin stelt voor om dit beginsel in de Grondwet te verankeren.... lees verder
  • 18.10.2018

    Ernee Krijnen

    Honderd jaar algemeen kiesrecht: de rol van de wetgever

    Ernee Krijnen toont aan de hand van de ontwikkeling van het kiesrecht in de negentiende en begin twintigste eeuw aan dat de wetgever veel invloed uitoefent op de vorm en inhoud van ons constitutionele stelsel. ... lees verder
  • 12.10.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Europese Unie

    Het Nederlandse staatsbestel kenmerkt zich onder andere door zijn inbedding in de Europese rechtsorde, maar de politiek wijst het idee om de vervlechting van de Nederlandse en de Europese rechtsorde in onze Grondwet vast te leggen af. Daarentegen vindt Ernst Hirsch Ballin de verankering van de Europese Unie in onze Grondwet wél een goed idee... lees verder
  • 16.07.2018

    Coen Modderman

    Geheime verdragen en het parlement

    Nederland kan heimelijk worden gebonden aan internationale verdragen zonder dat het parlement daarvan weet. Volgens de Grondwet moet het parlement verdragen echter eerst goedkeuren. Hoe dat precies zit? Dat vertelt Coen Modderman naar aanleiding van een recent voorbeeld.... lees verder
  • 09.07.2018

    Anne Meuwese

    Responsief bestuursrecht: meer data, minder klassenjustitie

    Sommige burgers kunnen zich beter redden in contact met de overheid dan anderen. Dit verschil in zelfredzaamheid leidt tot klassenjustitie. Om ervoor te zorgen dat álle burgers zich kunnen redden in relatie tot de overheid, moet volgens Anne Meuwese overgeschakeld worden op datagestuurd maatwerk in het bestuursrecht... lees verder
  • 19.06.2018

    Eva van Vugt

    Boerkaverbod is een schande voor de rechtsstaat

    Eva van Vugt roept de Eerste Kamer op om haar rug recht en de rechtsstaat in het vizier te houden als zij over het boerkaverbod stemt: het aanstoot nemen aan religieuze uitingen van een minderheid mag in een rechtsstaat geen reden zijn om de vrijheid van die minderheid in te perken.... lees verder
  • 12.06.2018

    Toni van Gennip

    Naar een ‘Überstimmungsrecht’ voor de Tweede Kamer?

    Toni van Gennip doet een suggestie aan de Staatscommissie parlementair stelsel om de rolverdeling tussen de Tweede en Eerste Kamer te verbeteren en daarmee het tweekamerstelsel toekomstbestendig te maken. Hij laat zich daarbij inspireren door het Duitse 'Überstimmungsrecht'... lees verder
  • 04.06.2018

    Maurice Adams

    Waardenbotsingen in het veiligheidsdomein: ‘kopzorgen’ over moslima’s bij de politie

    Maurice Adams reflecteert op de vraag of de politie haar medewerksters mag verbieden een hoofddoek te dragen. Moeten zulke manifestaties van religie onder het mom van godsdienstvrijheid worden toegestaan in het veiligheidsdomein, of moet te allen tijde de schijn van partijdigheid worden vermeden? Welke grote principes spelen in deze discussie?... lees verder
  • 28.05.2018

    Edwin Alblas & Eva van Vugt

    Urgenda in hoger beroep: procederen voor het klimaat anno 2018

    Vandaag begint het hoger beroep in de Urgenda zaak, waarin de Staat door de rechtbank werd opgedragen om harder op te treden tegen klimaatverandering. De tendens waarbij burgers zich tot de rechter wenden om overheidsoptreden af te dwingen verdient bijzondere aandacht vanuit het perspectief van de democratische rechtsstaat.... lees verder
  • 21.05.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: asiel

    De fundamentele norm dat mensen niet mogen worden blootgesteld aan een mensonterende behandeling staat niet in onze Grondwet. Het daaruit voortvloeiende verbod van refoulement - dat vluchtelingen niet mogen worden uitgezet naar een land waar hun een mensonterende behandeling te wachten staat - evenmin. Hoe erg is dit?... lees verder
  • 12.04.2018

    Stijn van Voorst

    Evaluaties van Europese wetgeving: een nuttige exercitie?

    Europese wetgeving raakt het bestaan van miljoenen burgers en bedrijven. Maar maakt deze wetgeving de beloftes die zij doet altijd waar? Om dat te achterhalen, is evaluatie van die wetgeving noodzakelijk. Stijn van Voorst heeft de praktijk van wetgevingsevaluatie in de EU onder de loep genomen: volgens hem valt hier nog veel te winnen.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
  • 25.03.2018

    Koen Sijtsema

    Alternatieve vormen van vertegenwoordiging?

    Koen Sijtsema biedt creatieve oplossingen om stemmen, uitgebracht op partijen die uiteindelijk te weinig stemmen halen om een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen, niet verloren te laten gaan. Zeker wanneer besloten zou worden tot invoering van een kiesdrempel, winnen deze alternatieve vormen van vertegenwoordiging aan belang... lees verder
  • 19.03.2018

    Maarten Stremler

    Weerbare democratie

    Maarten Stremler betoogt dat politieke partijen die een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de democratische rechtsstaat verboden moeten worden, maar alleen indien daartoe een specifieke, inhoudelijke wettelijke grondslag in het leven wordt geroepen.... lees verder
  • 01.03.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Sociale cohesie

    In een democratische rechtsstaat die zich ook sociale grondrechten aantrekt, zal de overheid moeten investeren in sociale cohesie, waardoor mensen die in onze samenleving met de beste wil niet aan het werk kunnen komen of het werk niet aankunnen, niet afgewezen of verlaten maar beschermd en geholpen worden.... lees verder
  • 22.02.2018

    Suzanne Poppelaars

    Het nationale budgetrecht en Europese integratie

    Suzanne Poppelaars legt op begrijpelijke wijze uit wat de juridische consequenties zijn van de Europese integratie voor het nationale budgetrecht (het recht van het parlement om de begroting bij wet vast te stellen).... lees verder
  • 13.02.2018

    Bart van der Sloot

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Dit blog bewijst dat de vraag wat de Algemene Verordening Gegevensbescherming betekent voor de bescherming van persoonsgegevens ook bondig beantwoord kan worden. Belangrijk, aangezien burgers zich vaak niet bewust zijn van hun rechten en niet weten wat er met hun gegevens gebeurt.... lees verder
  • 25.01.2018

    Adnan Karic

    Actief kiesrecht: toegankelijk voor iedereen?

    Met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht en tegen de achtergrond van de  uitvoering van het VN-Gehandicaptenverdrag besteedt Adnan Karic aandacht aan de bijstandverlening in stemlokalen aan kiesgerechtigden die een lichamelijke en/of geestelijke beperking hebben... lees verder
  • 02.01.2018

    Maarten Stremler

    1 reactie

    De rechtsstaat laat zich niet opleggen

    Maarten Stremler spreekt zich uit over de activering van het rechtsstaatmechanisme door de Europese Commissie van de EU ten aanzien Polen. Volgens hem kan een rechtsstaat niet van buitenaf aan Polen worden opgelegd.... lees verder
  • 14.12.2017

    Thomas van Alphen

    De nationale prejudiciële procedure: een waardevol instrument in Unierechtelijke kwesties

    Thomas van Alphen stelt dat de nationale prejudiciële procedure een waardevolle remedie biedt voor de gevaren die schuilen in het passeren van de hoogste nationale rechter, wanneer lagere rechters zich bij een vraag over Unierecht richten tot het Hof van Justitie van de EU... lees verder
  • 11.12.2017

    Rosanne Franken

    2 reacties

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #8: De gekozen burgemeester

    Rosanne Franken las in het regeerakkoord over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester. Het idee daarachter is dat een burgemeester in de toekomst kan worden gekozen in plaats van benoemd. Rosanne betoogt dat deconstitutionalisering geen slecht idee, maar tegen de gekozen burgemeester heeft zij een aantal democratische en rechtsstatelijke bezwaren..... lees verder
  • 05.12.2017

    Maurice Adams

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #7: de Grondwet in het regeerakkoord - Drie aandachtspunten

    Maurice Adams constateert dat Grondwet en rechtsstaat in het regeerakkoord worden ingezet ter bevordering van nationale trots, als iets dat hoort bij Nederland en het Nederlanderschap. Maurice Adams waarschuwt echter dat Grondwet en rechtsstaat niet moeten worden opgevat als een symbool voor uniformiteit, maar voor pluriformiteit: gedeeld burgerschap in verscheidenheid... lees verder
  • 23.11.2017

    Reijer Passchier

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #6: afschaffing dividendbelasting en marktglobalisering

    Reijer Passchier beschrijft hoe het voornemen van het kabinet tot afschaffing van de dividendbelasting slechts een onderdeel is van een grotere ontwikkeling waarin marktglobalisering de nationale rechtsstaat ondermijnt.... lees verder
  • 09.11.2017

    Eva van Vugt

    4 reacties

    Rechtsstatelijke Reacties op het Regeerakkoord #5: Intrekking van de Wet raadgevend referendum

    In het regeerakkoord neemt het nieuwe kabinet zich voor de Wet raadgevend referendum in te trekken. Wat is hiervoor de reden? En kan er over de intrekking van die Wet raadgevend referendum eigenlijk een referendum worden gehouden?... lees verder
  • 03.11.2017

    Ilona Bierkens

    Rechtsstatelijke reacties op het regeerakkoord #4: passend onderwijs als aanhoudende zorg der regering

    Scholen hebben een zorgplicht om leerlingen passend onderwijs te bieden, maar wat nu als besluitvorming hieromtrent stagneert? Ilona Bierkens bespreekt het voornemen in het regeerakkoord voor een wettelijk verplichte doorzettingsmacht ... lees verder
Pagina 1 van 9

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties