FORUM
Recente blogs
Archief
Meest gelezen blogs
Tags
Zoekfilters
Auteur
Artikel
Trefwoord
  • 04.03.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Remkes en de rechtsstaat #10: democratie

    Ernst Hirsch Ballin sluit de reeks Remkes en de rechtsstaat af met een holistische benadering van het rapport, waarbij hij de Staatscommissie prijst om haar deels echt creatieve voorstellen maar ook een aantal kritische kanttekeningen plaatst. ... lees verder
  • 01.03.2019

    Coen Modderman

    Remkes en de rechtsstaat #9: van de Grondwet afwijkende verdragen

    De Staatscommissie heeft ook voorgesteld om artikel 91 lid 3 Grondwet ruimer uit te leggen. Die bepaling gaat over de goedkeuring van verdragen die afwijken van de Grondwet. Hoe wordt die bepaling nu uitgelegd? Waarom is dat problematisch? En wat valt er tegen te doen?... lees verder
  • 27.02.2019

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Raad voor de rechtspraak

    De Raad voor de rechtspraak is een belangrijk college in Nederland. Wat maakt deze Raad zo belangrijk dat zijn positie in de Grondwet verankerd zou moeten worden? ... lees verder
  • 19.02.2019

    Phillip Paiement

    Remkes en de Rechtsstaat #8: een verbod op politieke partijen

    Politieke partijen verbieden omdat zij de democratische rechtsstaat bedreigen? Het voorstel van de Staatscommissie parlementair stelsel biedt een controversiële en lastige oplossing voor een onduidelijk probleem.... lees verder
  • 13.02.2019

    Caia Vlieks & Paul Zoontjens

    Remkes en de Rechtsstaat #7: Democratisch burgerschap en onderwijs

    "Goed democratisch burgerschap is een fundament van een vitale democratie", aldus de Staatscommissie parlementair stelsel. Maar wat houdt dat precies in, waarom is het zo belangrijk, en hoe kan  burgerschapsvorming gestalte krijgen in het onderwijs?... lees verder
  • 07.02.2019

    Gert-Jan Leenknegt

    Remkes en de Rechtsstaat #6: De gekozen prem… eh, formateur?

    De Staatscommissie parlementair stelt een gekozen formateur voor om kiezers directe invloed te geven op de kabinetsformatie. In de huidige praktijk wordt de formateur na de formatie minister-president. Stelt de Staatscommissie dus eigenlijk de rechtstreekse verkiezing van de minister-president voor, of niet? ... lees verder
  • 28.01.2019

    Tom Jan Meeus

    Democratie, Eigendunk en Zelfbedrog (Willem Witteveenlezing 2018)

    Columnist Tom Jan Meeus (NRC) sprak op 18 december 2018 de Willem Witteveenlezing uit. Met deze lezing wil Tilburg Law School Willem Witteveen, die als hoogleraar aan Tilburg Law School was verbonden, herinneren. Meeus staat in zijn lezing stil bij het veranderende democratiebesef.... lees verder
  • 25.01.2019

    Ilona Bierkens & Rosanne Franken

    Remkes en de rechtsstaat #5: Representatieve (waterschaps) verkiezingen

    De Staatscommissie buigt zich in haar eindrapport over de Tweedekamerverkiezingen. Zijn de aanbevelingen die zij doet misschien ook toepasbaar op de waterschapsverkiezingen? P.S. Let op! Er zijn weer waterschapsverkiezingen op woensdag 20 maart... lees verder
  • 18.01.2019

    Tjebbe Geldof

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #4: de noodzaak van een Constitutioneel Hof

    Waar het voorstel van voormalig Kamerlid Halsema om de rechter wetten te laten toetsen aan de Grondwet  onlangs vervallen verklaard werd, stelt de Staatscommissie nu een heus Constitutioneel Hof voor. Wat moeten we daarvan vinden, volgens Tjebbe Geldof?... lees verder
  • 14.01.2019

    Philip Eijlander & Rosanne Franken

    Remkes en de Rechtsstaat #3: een terugzendrecht voor de Eerste Kamer?

    Waar men ooit vreesde (of hoopte) dat een Staatscommissie parlementair stelsel zou resulteren in de afschaffing van de Eerste Kamer, laten Remkes c.s. dit instituut in leven. Wel stellen zij voor om de Eerste Kamer meer tanden te geven. Philip Eijlander en Rosanne Franken bespreken de suggestie van een terugzendrecht.... lees verder
  • 05.01.2019

    Eva van Vugt

    1 reactie

    Remkes en de Rechtsstaat #2: een vetorecht voor het volk

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Eva van Vugt bespreekt in deze reeks het voorstel om een correctief bindend referendum in te voeren.... lees verder
  • 28.12.2018

    Maurice Adams

    Remkes en de Rechtsstaat #1: wat de Staatscommissie (niet) van België had kunnen leren

    De Staatscommissie Remkes maakte onlangs haar eindrapport bekend, waarin zij suggesties doet ter versterking van het parlementair stelsel. Deze zullen in een reeks bijdragen op dit forum nader geanalyseerd worden. Maurice Adams trapt af met een blik op België, waar het kabinet vorige week is gevallen.... lees verder
  • 18.12.2018

    Gert-Jan Leenknegt & Eva van Vugt

    Stadsrecht of staatsrecht? Het verbod op gezichtsbedekkende kleding

    Volgens Gert-Jan Leenknegt en Eva van Vugt leggen kwesties als het verbod op gezichtsbedekkende kleding en het sis-verbod een fundamentele probleem bloot ten aanzien van de positie van grote steden in ons constitutionele recht. ... lees verder
  • 25.11.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de vertrouwensregel

    Vertrouwen is een essentiële voorwaarde voor de uitoefening van publiek gezag. Zonder het vertrouwen van de Tweede Kamer kan een kabinet niet optreden. Deze vertrouwensregel is ongeschreven: Ernst Hirsch Ballin stelt voor om dit beginsel in de Grondwet te verankeren.... lees verder
  • 18.10.2018

    Ernee Krijnen

    Honderd jaar algemeen kiesrecht: de rol van de wetgever

    Ernee Krijnen toont aan de hand van de ontwikkeling van het kiesrecht in de negentiende en begin twintigste eeuw aan dat de wetgever veel invloed uitoefent op de vorm en inhoud van ons constitutionele stelsel. ... lees verder
  • 12.10.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: de Europese Unie

    Het Nederlandse staatsbestel kenmerkt zich onder andere door zijn inbedding in de Europese rechtsorde, maar de politiek wijst het idee om de vervlechting van de Nederlandse en de Europese rechtsorde in onze Grondwet vast te leggen af. Daarentegen vindt Ernst Hirsch Ballin de verankering van de Europese Unie in onze Grondwet wél een goed idee... lees verder
  • 16.07.2018

    Coen Modderman

    Geheime verdragen en het parlement

    Nederland kan heimelijk worden gebonden aan internationale verdragen zonder dat het parlement daarvan weet. Volgens de Grondwet moet het parlement verdragen echter eerst goedkeuren. Hoe dat precies zit? Dat vertelt Coen Modderman naar aanleiding van een recent voorbeeld.... lees verder
  • 09.07.2018

    Anne Meuwese

    Responsief bestuursrecht: meer data, minder klassenjustitie

    Sommige burgers kunnen zich beter redden in contact met de overheid dan anderen. Dit verschil in zelfredzaamheid leidt tot klassenjustitie. Om ervoor te zorgen dat álle burgers zich kunnen redden in relatie tot de overheid, moet volgens Anne Meuwese overgeschakeld worden op datagestuurd maatwerk in het bestuursrecht... lees verder
  • 19.06.2018

    Eva van Vugt

    Boerkaverbod is een schande voor de rechtsstaat

    Eva van Vugt roept de Eerste Kamer op om haar rug recht en de rechtsstaat in het vizier te houden als zij over het boerkaverbod stemt: het aanstoot nemen aan religieuze uitingen van een minderheid mag in een rechtsstaat geen reden zijn om de vrijheid van die minderheid in te perken.... lees verder
  • 12.06.2018

    Toni van Gennip

    Naar een ‘Überstimmungsrecht’ voor de Tweede Kamer?

    Toni van Gennip doet een suggestie aan de Staatscommissie parlementair stelsel om de rolverdeling tussen de Tweede en Eerste Kamer te verbeteren en daarmee het tweekamerstelsel toekomstbestendig te maken. Hij laat zich daarbij inspireren door het Duitse 'Überstimmungsrecht'... lees verder
  • 04.06.2018

    Maurice Adams

    Waardenbotsingen in het veiligheidsdomein: ‘kopzorgen’ over moslima’s bij de politie

    Maurice Adams reflecteert op de vraag of de politie haar medewerksters mag verbieden een hoofddoek te dragen. Moeten zulke manifestaties van religie onder het mom van godsdienstvrijheid worden toegestaan in het veiligheidsdomein, of moet te allen tijde de schijn van partijdigheid worden vermeden? Welke grote principes spelen in deze discussie?... lees verder
  • 28.05.2018

    Edwin Alblas & Eva van Vugt

    Urgenda in hoger beroep: procederen voor het klimaat anno 2018

    Vandaag begint het hoger beroep in de Urgenda zaak, waarin de Staat door de rechtbank werd opgedragen om harder op te treden tegen klimaatverandering. De tendens waarbij burgers zich tot de rechter wenden om overheidsoptreden af te dwingen verdient bijzondere aandacht vanuit het perspectief van de democratische rechtsstaat.... lees verder
  • 21.05.2018

    Ernst Hirsch Ballin

    Wat niet in de Grondwet staat: asiel

    De fundamentele norm dat mensen niet mogen worden blootgesteld aan een mensonterende behandeling staat niet in onze Grondwet. Het daaruit voortvloeiende verbod van refoulement - dat vluchtelingen niet mogen worden uitgezet naar een land waar hun een mensonterende behandeling te wachten staat - evenmin. Hoe erg is dit?... lees verder
  • 12.04.2018

    Stijn van Voorst

    Evaluaties van Europese wetgeving: een nuttige exercitie?

    Europese wetgeving raakt het bestaan van miljoenen burgers en bedrijven. Maar maakt deze wetgeving de beloftes die zij doet altijd waar? Om dat te achterhalen, is evaluatie van die wetgeving noodzakelijk. Stijn van Voorst heeft de praktijk van wetgevingsevaluatie in de EU onder de loep genomen: volgens hem valt hier nog veel te winnen.... lees verder
  • 29.03.2018

    Coen Modderman

    Stilzwijgende verdragsgoedkeuring en de Staten van Aruba, Curaçao en Sint Maarten

    Het zilveren jubileum van de totstandkoming van de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking vormt voor Coen Modderman de aanleiding om het doorbreken van het stilzwijgen door de Gevolmachtigde Minister van Aruba, Curaçao en Sint Maarten in het kader van de goedkeuring van verdragen te bekritiseren. ... lees verder
Pagina 1 van 9

www.nederlandrechtsstaat.nl wordt ondersteund door Tilburg University, het Vfonds en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties